Höj och sänkbara arbetsbord

​Idag är det många som tränar på gym för att hålla sig i form. Tyvärr väger det inte upp för en arbetsdag på kontoret framför datorskärmen. Människan är inte gjord för ett stillasittande liv. Den är gjord för att jaga, samla mat och röra på sig hela tiden. Att man sitter framför skärmen så stor del av dagen har konsekvenser som man kanske inte tänker på. 

Man kan dock motverka de negativa effekterna på olika sätt. Ett av de bästa sätten att vara rädd om kroppen är att använda ett höj och sänkbart arbetsbord under arbetsdagen. Det innebär att man dels kan få sitt arbetsbord i lagom höjd sittande men också att man kan välja att arbeta stående en del av sin dag. Arbetar man stående hela dagen, tränar man mer än vad man hade gjort på gymmet efter jobbet.

Arbetsbord som spar på kroppen.​

Det blir idag allt vanligare med höj och sänkbara arbetsbord. Det är väldigt bra, då för mycket sittande kan leda till oanade besvär längre fram i livet. En av de största riskfaktorerna med att sitta längre stunder är att man då inte förbränner lika mycket. Man förbränner extremt lite kalorier av att sitta ner jämfört med att stå upp. Man bygger inte upp kroppen när man sitter. 

Står man vid sitt arbetsbord bygger man samtidigt upp muskulaturen i kroppen. Framför allt i bålen. Det gör att man på sikt får rakare hållning och man löper mindre risk att få krokig rygg som gammal. Naturligtvis är ett höj och sänkbart arbetsbord en bra investering för arbetsplatser eftersom de går att ställa in efter varje individ. Det är ett bra sätt att till exempel göra kontor mer flexibla, utan bestämda arbetsplatser.